Data publikacji:

Jaki rower na długie trasy wybrać?

Rower w długą trasę powinien spełniać znacznie wyższe wymagania niż jednoślad wykorzystywany do przejeżdżania niewielkich odległości. W wielokilometrowej trasie zachodzi ryzyko, że źle dobrany pojazd ulegnie awarii lub utrudni dotarcie do celu z powodu niewygodnego siodełka bądź braku odpowiednich przełożeń. Aby uniknąć problemów tego typu, powinno się starannie przemyśleć wybór roweru do pokonywania długich odcinków. Sprawdź, jaki rower na długie trasy jest odpowiedni dla amatorów.
rower na długie trasy

Rower na długie trasy, czyli jaki?

Zanim zacznie się szukać odpowiedzi na pytanie, jaki rower na długie trasy jest odpowiedni, powinno się wyjaśnić, czym jest długa trasa. Pokonanie 10-20 kilometrów w weekend nie może być uznane za wielokilometrowy odcinek. Długie trasy liczą co najmniej 50 km. Osoby z dobrą kondycją pokonują takie odcinki zwykle w 90-120 minut w zależności od ukształtowania terenu. Niektórzy są w stanie przejechać nawet ponad 100-150 km jednego dnia.

W przypadku długich tras bez dobrego roweru niemożliwe jest przejechanie wielu kilometrów bez uczucia dyskomfortu i nadmiernego forsowania mięśni. Źle dobrany jednoślad sprawi, że szybko straci się zapał do jazdy na rowerze. Dodatkowo będzie się ryzykować bolesnymi kontuzjami, które mogą uniemożliwić cykliście realizowanie pasji. Podpowiadamy, jaki rower kupić.

Jaki rower na długie trasy? Polecane rodzaje rowerów

Każdy rower działa tak samo, jednak poszczególne typy jednośladów są wyposażone w inny osprzęt. Z tego powodu ich zastosowania różnią się między sobą. Jednoślady MTB oraz rowery miejskie są przeznaczone do jazdy po zupełnie innym terenie. Który typ roweru lepiej sprawdza się w długich trasach?

Rower na dalekie trasy powinien być przystosowany do przemieszczania się po określonym terenie. Liczne wzniesienia i nieutwardzone ścieżki są łatwiejsze do pokonania na rowerach górskich. Do pokonywania długich tras powolnym tempem w celach rekreacyjnych odpowiednie są za to rowery miejskie. Cenią je sobie zwłaszcza użytkownicy o nieco słabszej kondycji, którzy preferują jazdę z wyprostowanymi plecami i spokojne tempo przemieszczania się. Miejski rower poradzi sobie dobrze nie tylko na ścieżkach rowerowych, ale i na nieutwardzonych ścieżkach w parkach i lasach.

Do jazdy na długie trasy po szosach przeznaczone są tzw. kolarzówki. Jednoślady typu endurance lub gravelove wymagają od użytkownika pochylenia sylwetki, co dla niektórych może być niewygodne. Jednocześnie taki rower umożliwia utrzymanie wysokiej prędkości w czasie jazdy.

Rower trekkingowy na długie trasy

Jaki rower wybrać na długie trasy? Polecanym wyborem na wielokilometrowe odcinki są rowery trekkingowe. Modele z tej grupy są przystosowane do jazdy na trasach różnego typu. Dobrze radzą sobie nawet na mniej przyjaznych drogach. Ich atutem jest możliwość przystosowania do kilkudniowych wycieczek rowerowych. Po zamontowaniu błotników, oświetlenia, bagażnika i sakw na ramę, dobry rower trekkingowy bez trudu przewiezie wszystkie rzeczy niezbędne na biwaku oraz narzędzia do naprawy pojazdu.

Rower do dalekich podróży – rama, opony i amortyzacja

Pokonywanie długich odcinków na rowerze wymaga posiadania solidnej ramy. Jest to najważniejszy element całej konstrukcji pojazdu. Rower damski na długie trasy powinien być wyposażony w ramę z aluminium lub stali nierdzewnej. Aluminium jest lżejsze, dlatego całkowita masa pojazdu będzie niższa. Dzięki temu osiąganie większych prędkości będzie łatwiejsze. Jeśli na długie odcinki wybiera się rower górski, można również zastanowić się nad ramą z włókna węglowego. Jest to materiał o wysokiej wytrzymałości na uszkodzenia mechaniczne.

Niestety, rower górski na długie trasy wyposażony w taką ramę jest drogi. Jeśli chodzi o rozmiar opon, najwygodniejsze są koła o średnicy 26 i 28 cali. Dzięki nim kolarz porusza się szybko bez nadmiernego wysiłku. Za małe koła spowalniają jazdę, nawet gdy tempo pedałowania jest wysokie. W przypadku amortyzacji, w długich trasach jej jakość jest naprawdę istotna. Amortyzatory powinny być jak najlepsze, chyba że użytkownik roweru zamierza jeździć jedynie po asfalcie. Wtedy może postawić nawet na mniej wydajne modele, które redukują tylko najsilniejsze wstrząsy.

Hamulce i napęd do roweru na długie trasy

Bez porządnych hamulców wyjazd w długą trasę jest ryzykowny. Hamulce V-brake mają prostą konstrukcję, dlatego w razie ich awarii bez trudu usunie się usterkę bez pomocy serwisantów. Linki i klocki hamulcowe dokupi się w większości sklepów rowerowych od ręki, dlatego naprawa roweru przebiegnie szybko i bezproblemowo.

Napęd w długiej trasie również powinien mieć prostą konstrukcję. Dwie tarcze z przełożeniami 3 x 10 w zupełności wystarczają, by dostosować tempo jazdy do typu terenu.

Kierownica i siodełko

W długiej trasie rowerzysta powinien zwrócić szczególną uwagę na komfort jazdy. Pokonanie kilkudziesięciu kilometrów na niewygodnym siodełku lub w nieergonomicznej pozycji sprawia, że aktywność fizyczna staje się prawdziwą udręką. Panie z reguły preferują nieco szersze siodełka, które zapewniają odpowiednie podparcie dla kręgosłupa i bioder. Panowie mogą natomiast sprawnie przemieszczać się na rowerach z wąskimi siodełkami.

Typ kierownicy powinien być za to dopasowany do pozycji ciała, jaką chce przyjąć rowerzysta w czasie jazdy. Jeśli z powodu bólu pleców i ramion chce uniknąć nachylania się, powinien wybrać wysoką kierownicę. Dzięki niej plecy w czasie jazdy pozostaną proste. Do szybkiej jazdy przeznaczone są natomiast niższe kierownice, często uzupełnione o rogi. Kierownice tego typu montuje się na wysokości siodełka, by kolarz przyjmował aerodynamiczną pozycję. Takie ustawienie ciała sprawia, że rowerzysta przemieszcza się po trasie szybciej i rozwija wyższe prędkości.
Autor: Monika Kocher