Wysprzęgliki centralne

4,5 z 50090 opinii
Wysprzęgliki centralne (ang. CSC - Concentric Slave Cylinder) to mechanizm niezbędny do poprawnego działania sprzęgła.
W zależności od budowy jest to łożysko hydrauliczne sprzęgła albo siłownik sprzęgła. W samochodach osobowych stosuje się głównie tzw. pchający typ wysprzęglika centralnego. Tradycyjna obsługa sprzęgła związana jest z użyciem linki lub pracą hydrauliczną przy pomocy siłownika sprzęgła połączonego z łożyskiem wyciskowym. Wysprzęgliki centralne charakteryzują się lekką i ergonomiczną konstrukcją, dzięki czemu łączą funkcje wszystkich elementów tradycyjnych urządzeń, integrując łożysko z siłownikiem sprzęgła. Na rynku pojawiają się nowe rodzaje tego urządzenia, które różnią się od tych fabrycznych drobnymi szczegółami budowy lub stosowanym materiałem.

Specjaliści zalecają zakup i używanie wysprzęglików centralnych o wysokiej jakości.
Zapewniają ją urządzenia najlepszych producentów, do których należą LuK, Valeo, Sachs, TRW. Powinny też być związane z odpowiednią gwarancją (12 lub 24 miesięcy). W innym wypadku może bardzo szybko dojść do uszkodzeń takich jak rozszczelnienie i wyciek płynu hydraulicznego. Przedostanie się tego płynu na tarczę sprzęgła, może ją uszkodzić w sposób uniemożliwiający naprawę, co doprowadza do konieczności wymiany całego mechanizmu sprzęgła.

Miejsce montowania CSC to dzwon skrzyni biegów.
Wysprzęgliki centralne łączą się bezpośrednio z dociskiem sprzęgła. Ma on większą efektywność niż tradycyjny mechanizm. CSC wykonany jest z tworzywa sztucznego, aluminium lub stali oraz elementów gumowych, działających jako uszczelki. Również przewody mogą być wykonane z różnych materiałów (tworzywa sztucznego, aluminium lub stali). W niektórych CSC nie stosuje się przewodów. W takim przypadku trzeba wykorzystać funkcjonujące już w pojeździe elementy układu hydraulicznego.

Zalety korzystania z CSC.
Zalety to przede wszystkim znaczące zmniejszenie wagi całego sprzęgła, zmniejszenie zużycia materiałowego, a co za tym idzie dłuższy czas użytkowania, a także większa odporność na zabrudzenia i pojawianie się rdzy. Efektem jest większe bezpieczeństwo użytkowania i rzadsza konieczność korzystania z serwisu.
Przy pracach związanych z naprawą sprzęgła, warto również wymienić cały układ CSC. Brak wymiany tego układu może doprowadzić do jego zużycia w niedługim czasie oraz konieczność kolejnej ingerencji i niepotrzebnego generowanie dodatkowych kosztów.
Tylko oferty
Cena
Marka
Model
Typ
Producent
Jakość części (zgodnie z GVO)
Typ samochodu
Typ silnika
Lokalizacja sklepu
Pozostałe lokalizacje

Artykuły eksperckie

Dobry prostownik samochodowy: jaki wybrać? Poprzednie Następne
W razie problemów z akumulatorem warto zaopatrzeć się w prostownik samochodowy. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę kupując prostownik oraz jakie modele dostępne na rynku są najlepsze.
Jakie żarówki samochodowe kupić? Rodzaje żarówek samochodowych Poprzednie Następne
Jakie żarówki samochodowe kupić? Zobacz rodzaje żarówek samochodowych dostępnych na rynku.
Jaki akumulator do samochodu? Rodzaje akumulatorów Poprzednie Następne
Tanie, wadliwe lub źle przechowywane akumulatory mają skróconą żywotność. Zobacz, jaki akumulator do samochodu wybrać, by posłużył ci jak najdłużej.
Co ile wymiana rozrządu? Wszystko, co musisz wiedzieć o wymianie rozrządu Poprzednie Następne
Wyjaśniamy, czym jest rozrząd w samochodzie, czym grozi jego uszkodzenie oraz jak często należy go wymieniać. Dowiedz się więcej!
Piszczący pasek: przyczyny, naprawa Poprzednie Następne
Wraz z nadejściem chłodniejszych dni w wielu samochodach pojawia się problem – piszczący pasek. Zobacz, skąd bierze się przeraźliwy pisk spod maski i jak mu zaradzić.
Tarcze hamulcowe: ranking TOP 10 Poprzednie Następne
Jakie tarcze hamulcowe wybrać? Sprawdź ranking najlepszych tarcz hamulcowych.
Jak wymienić klocki hamulcowe w samochodzie? Poprzednie Następne
Wymiana klocków hamulcowych nie jest trudna. Zobacz, jak wymienić klocki hamulcowe.
Najlepsze silniki benzynowe: ranking Poprzednie Następne
Szczególnie korzystnie wypadają silniki benzynowe, które są znacznie mniej szkodliwe dla środowiska, niż tracące na popularności motory wysokoprężne. Zobacz
Jak prawidłowo naciągnąć pasek klinowy? Poprzednie Następne
Ślizgającego się paska klinowego nie wolno ignorować. Zobacz, jak naciągnąć pasek klinowy.
Poduszka silnika. Objawy uszkodzenia poduszki pod silnikiem Poprzednie Następne
Sorawdź, jakie są objawy zużytej poduszki pod silnikiem i jak ją wymienić.
Jaki olej silnikowy do diesla? Poprzednie Następne
Chociaż na Zachodzie liczba samochodów z silnikiem diesla się zmniejsza, w Polsce nadal cieszą się one dużym zainteresowaniem. Wiele osób ciągle ma takie samochody. Sprawdźmy, jaki olej jest najlepszy do silników diesla.
Wosk do samochodu: 4 polecane preparaty Poprzednie Następne
Nieskazitelna, lśniąca karoseria to bardzo istotna kwestia dla wielu kierowców. Nie tylko uszkodzenia mechaniczne, ale i czynniki atmosferyczne z czasem mogą sprawiać, że lakier wygląda mniej atrakcyjnie. Zobacz, jaki preparat wybrać.
Dobry alkomat – jak kupić Poprzednie Następne
Zabezpieczeniem przez kierowaniem w stanie po spożyciu lub nietrzeźwości jest alkomat, który wskaże ci czerwone światło. Jak wybrać dobry alkomat, któremu można zaufać?
Samochody do 25 tys.: TOP 10 najlepszych auta do 25 tys. Poprzednie Następne
Jaki samochód w cenie do 25 tys. zł można dostać na polskim rynku? Zobacz najpoplarniejsze auta do 25 tys.
Jak skutecznie odnowić felgi aluminiowe domowym sposobem? Poprzednie Następne
Usunięcie całego brudu myjką ciśnieniową lub szamponem samochodowym jest w zasadzie niemożliwe. Jak skutecznie odnowić felgi aluminiowe? Sprawdź!
Jakie auto do 20 tys.? 10 samochodów do 20 tys. Poprzednie Następne
Jakie auto do 20 tys. kupić? Zobacz polecane modele samochodów do 20 tysięcy złotych.
Odtłuszczacz do lakieru samochodowego. Jaki kupić? Poprzednie Następne
Woskowanie, polerowanie lakieru, nałożenie powłoki ceramicznej – w tych pracach przyda ci się dobry odtłuszczacz do lakieru samochodowego. Zobacz, jaki rodzaj odtłuszczacza wybrać.