Pozostałe części układu chłodzenia

4,5 z 36516 opinii
Praca silnika spalinowego wiąże się z wydzieleniem energii zapoczątkowanym przez zapłon mieszanki paliwowej. Najważniejszą informacją na potrzeby tego poradnika jest jedynie zdanie sobie sprawy z tego, że znacznie większa część tej energii jest wydzielana pod postacią ciepła, która w nadmiernej ilości może uszkodzić silnik. Można tego uniknąć poprzez sprawne chłodzenie silnika. przyda się znajomość najważniejszych elementów układu.

Chłodnica

Chłodnica jest elementem, w którym dochodzi do ostudzenia płynu chłodniczego. To ten element z przodu pojazdu, który odprowadza ciepło poprzez żeberka, które są chłodzone przez opór powietrza wywołany jazdą samochodu. Dodatkowo jest wyposażona w wiatrak, który stara się usunąć nadmiar ciepła, gdy samochód stoi. To urządzenie jest najbardziej awaryjne, ponieważ, ze względu na swoje właściwości, jest umiejscowione na zewnątrz pojazdu. To ona zbiera wszystkie owady, pyły i inne zanieczyszczenia; to wszystko, razem z korozją, skutecznie ogranicza wydajność procesu i pogarsza chłodzenie silnika. Podczas przeglądów musisz sprawdzać, czy nie ma żadnych uszkodzeń mechanicznych lub osadów. Wyższa temperatura silnika i płynu, to następstwa uszkodzenia chłodnicy, a charakterystycznym objawem jest praca wentylatora podczas szybkiej jazdy.

Nagrzewnica

To urządzenie ma podobne zastosowanie do chłodnicy, tyle, że tutaj trafia mniejsza ilość ciepła. Nagrzewnica wykorzystuje temperaturę płynu, żeby ogrzać wnętrze pojazdu, bo jej przeznaczeniem nie jest chłodzenie silnika, tylko maksymalne wykorzystanie energii uzyskanej przez wybuch benzyny. Tutaj ponownie skutkiem będzie wyższa temperatura płynu, ale także jego wyciek, co można rozpoznać po charakterystycznym słodkawym zapachu. Słabiej działająca klimatyzacja i parowanie szyb przy zamkniętych oknach także zwiastują uszkodzenie tego elementu. Należy się upewnić, że nie doszło do wycieku. Warto także sprawdzić, czy przyczyną nie jest uszkodzony układ wentylacyjny lub zabrudzony filtr.

Zbiornik wyrównawczy

Jest odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia płynu chłodzącego. Uszkodzenie jego mechanizmu skutkuje zwiększeniem się ciśnienia, a następnie pęknięciem zbiorniczka lub części układu oraz wyciekiem płynu, co można rozpoznać przez wspomniany wcześniej zapach. Przyczyną tego jest zazwyczaj wadliwy zawór, który nie spełnia swojego zadania.

Filtry

Tylko oferty

Cena

Marka

Model

Typ

Lokalizacja sklepu

Pozostałe lokalizacje