Pierścienie tłokowe

4,5 z 47500 opinii
Na wstępie pragnę zacząć od odpowiedzi na pytanie, które brzmi następująco: Co to są pierścienie tłokowe?
Pojęciem pierścienie tłokowe określa się takie elementy uszczelniające, których zadaniem jest oddzielenie skrzyni korbowej od komory spalania silnika spalinowego tłokowego.
Najczęściej możemy się spotkać z pierścieniami wykonanymi z żeliwa ciągliwego, jednak równie dobrze mogą to być żeliwo sferoidalne albo walcowane pręty stalowe.
Możemy rozróżnić trzy rodzaje pierścieni tłokowych. Pierwszy z nich to pierścienie kompresyjno-zgarniające. Ich główna rola polega na zgarnianiu nadmiaru oleju z cylindra a także na zatrzymywaniu gazów, które dostały się za pośrednictwem innego rodzaju pierścieni tłokowych a mianowicie chodzi tutaj o pierścienie uszczelniające. Skoro już mowa o pierścieniach uszczelniających, trzeba wyjaśnić, co to tak właściwie jest. Pierścieniami uszczelniającymi nazywa się pierścienie tłokowe, które poprzez utrzymanie wysokiego poziomu kompresji zapobiegają przeciekom spalin, które znajdują się pod wysokim ciśnieniem w komorze. To tyle, jeśli chodzi o pierścienie uszczelniające. Teraz przejdziemy do kolejnego, niestety już ostatniego rodzaju pierścieni tłokowych czyli pierścieni zgarniających. Pierścienie te, jak sama nazwa wskazuje zajmują się zgarnianiem nadmiaru oleju z cylindra, pozostawiając jego niewielką ilość na gładzi. Wszystko to dzieje się po to, aby zapobiec przedostaniu się nadmiernej ilości oleju do przestrzeni nad tłokiem.
Warto wspomnieć, że na używanie pierścieni tłokowych nie składają się tylko same zalety. Istnieje szereg wad związanych z używaniem pierścieni tłokowych. Do najczęstszych niedogodności wynikających z ich używania możemy zaliczyć takie usterki jak pęknięcie pierścienia, które powstaje najczęściej w wyniku nieprawidłowego montażu, wad związanych z materiałem z którego są wykonane pierścienie tłokowe czy zużycie pierścienia, które często spotykane jest w starszych rodzajach pierścieni tłokowych.
Wszystkie te wady niewątpliwie wpływają na wydajność oraz kompresję silnika a co za tym idzie także na poziom naszego bezpieczeństwa, zadowolenia z życia a także na stan naszych portfeli. Warto więc pamiętać o sprawdzaniu stanu technicznego pierścieni tłokowych.
Tylko oferty
Cena
Producent
Marka
Model
Typ
Jakość części (zgodnie z GVO)
Typ samochodu
Typ silnika
Lokalizacja sklepu
Pozostałe lokalizacje

Artykuły eksperckie

Co ile wymiana rozrządu? Wszystko, co musisz wiedzieć o wymianie rozrządu Poprzednie Następne
Wyjaśniamy, czym jest rozrząd w samochodzie, czym grozi jego uszkodzenie oraz jak często należy go wymieniać. Dowiedz się więcej!
Piszczący pasek: przyczyny, naprawa Poprzednie Następne
Wraz z nadejściem chłodniejszych dni w wielu samochodach pojawia się problem – piszczący pasek. Zobacz, skąd bierze się przeraźliwy pisk spod maski i jak mu zaradzić.
Najlepsze silniki benzynowe: ranking Poprzednie Następne
Szczególnie korzystnie wypadają silniki benzynowe, które są znacznie mniej szkodliwe dla środowiska, niż tracące na popularności motory wysokoprężne. Zobacz
Czyszczenie EGR. Najczęstsze objawy i przyczyny awarii Poprzednie Następne
Jak działa EGR, jak go wyczyścić i jakie są przyczyny awarii? Zobacz, co musisz wiedzieć o czyszczeniu EGR.
Jak prawidłowo naciągnąć pasek klinowy? Poprzednie Następne
Ślizgającego się paska klinowego nie wolno ignorować. Zobacz, jak naciągnąć pasek klinowy.
Poduszka silnika. Objawy uszkodzenia poduszki pod silnikiem Poprzednie Następne
Sorawdź, jakie są objawy zużytej poduszki pod silnikiem i jak ją wymienić.
Jaki olej silnikowy do diesla? Poprzednie Następne
Chociaż na Zachodzie liczba samochodów z silnikiem diesla się zmniejsza, w Polsce nadal cieszą się one dużym zainteresowaniem. Wiele osób ciągle ma takie samochody. Sprawdźmy, jaki olej jest najlepszy do silników diesla.
Wosk do samochodu: 4 polecane preparaty Poprzednie Następne
Nieskazitelna, lśniąca karoseria to bardzo istotna kwestia dla wielu kierowców. Nie tylko uszkodzenia mechaniczne, ale i czynniki atmosferyczne z czasem mogą sprawiać, że lakier wygląda mniej atrakcyjnie. Zobacz, jaki preparat wybrać.
Dobry alkomat – jak kupić Poprzednie Następne
Zabezpieczeniem przez kierowaniem w stanie po spożyciu lub nietrzeźwości jest alkomat, który wskaże ci czerwone światło. Jak wybrać dobry alkomat, któremu można zaufać?
Samochody do 25 tys.: TOP 10 najlepszych auta do 25 tys. Poprzednie Następne
Jaki samochód w cenie do 25 tys. zł można dostać na polskim rynku? Zobacz najpoplarniejsze auta do 25 tys.
Jakie auto do 20 tys.? 10 samochodów do 20 tys. Poprzednie Następne
Jakie auto do 20 tys. kupić? Zobacz polecane modele samochodów do 20 tysięcy złotych.
Odtłuszczacz do lakieru samochodowego. Jaki kupić? Poprzednie Następne
Woskowanie, polerowanie lakieru, nałożenie powłoki ceramicznej – w tych pracach przyda ci się dobry odtłuszczacz do lakieru samochodowego. Zobacz, jaki rodzaj odtłuszczacza wybrać.