Opony zimowe

4,6 z 54191 opinii

Opony zimowe posiadają szereg unikalnych zalet, które odróżniają je od ich letnich wersji. Kojarzą się przede wszystkim z ułatwioną jazdą po śniegu, jednak ich zastosowanie jest znacznie szersze. Z poniższego wpisu uzyskać można wszystkie informacje konieczne do podjęcia w pełni świadomej decyzji dotyczącej kupna opon na zimę. Przekonaj się jakie powinny być idealne zimówki.

Czy opony zimowe są obowiązkowe w Polsce?

Wiele europejskich państw posiada dokładnie sprecyzowane przepisy dotyczące obowiązku stosowania opon na zimę. W Polsce jednak korzystanie z zimówek nie jest obowiązkowe. Mimo to większość kierowców samodzielnie podejmuje decyzję o zmianie opon letnich na zimowe. Związane jest to z wysokim poziomem świadomości dotyczącym niesprzyjających warunków drogowych pojawiających się w tej części Europy jesienią, zimą i na początku wiosny. Dbając o zdrowie i życie swoje oraz pozostałych pasażerów aż około 90% kierowców decyduje się na zimowe opony.

Kiedy powinno się zmienić opony na zimowe?

Moment, w którym należy zmienić opony na zimowe zależny jest przede wszystkim od warunków atmosferycznych. Opady śniegu są najprostszą do zauważenia przesłanką, iż naszedł czas na opony na zimę. Bardzo ważne jest monitorowanie średniej dobowej temperatury. Jeśli spada ona poniżej 7°C, to opony letnie tracą swoje właściwości i stają się mniej przyczepne. Nawet jeśli w czasie dnia temperatury są wyższe, to jazda w nocy może się wiązać ze znacznym ich obniżeniem. Zaleca się więc wymianę opon na zimowe, gdy temperatura powietrza zaczyna przyjmować wartości niższe od 7°C. Decydując się na wyjazd w góry również najlepiej postawić na zimówki, ze względu na zmienne i często niesprzyjające warunki pogodowe.

Ceny opon zimowych

Cena opon zimowych zależna jest od różnych czynników. Inne koszty należy ponieść w przypadku opon nowych, a inne, gdy kupuje się używane. Różnice wynikają także z marki i typu bieżnika. Spotkać można modele zaliczane do klasy ekonomicznej, średniej oraz premium. Każde charakteryzują się odmiennymi osiągami i cenami.

Oto jak kształtują się przykładowe ceny opon zimowych:

Opony zimowe z niskiej półki cenowej:

  • - w przypadku wyjątkowo korzystnych ofert koszt jednej opony to około 150 zł
  • - zakres kończy się zazwyczaj w okolicach 500 zł

Opony zimowe ze średniej półki cenowej:

  • - koszt pojedynczej opony zimowej zaczyna się od około 265 zł
  • - najdroższe ogumienie z tej półki może kosztować nawet około 1000 zł

Opony zimowe z górnej półki cenowej:

  • - w zależności od producenta ceny zaczynają się od około 500 zł
  • - ceny sięgają w tym przypadku 2000 zł i więcej za sztukę

Prezentowane ceny są jedynie przykładem mającym na celu pokazanie jak duże rozpiętości pojawiają się w kosztach opon zimowych w zależności od ich producenta i półki cenowej. Koszty spotykane w różnych klasach czasem są do siebie zbliżone, warto jednak wziąć pod uwagę również inne cechy opon.

Jak wybrać odpowiednie opony zimowe?

Wybór odpowiednich opon na zimę nie powinien być uzależniony jedynie od ich ceny.

Rozmiar opony

Rozmiar opony sprawdzić można przyglądając się obecnie używanemu ogumieniu. Na jego boku zawsze umieszczone są informacje dotyczące szerokości, profilu oraz średnicy felgi. Istnieje również możliwość sprawdzenia rozmiaru na podstawie modelu samochodu.

Bieżnik

Nowe opony zimowe wyposażone są w bieżnik o wysokości wynoszącej od około 8 do 10 mm. Wartość ta zmniejsza się podczas każdej podróży. Polskie przepisy zakładają konieczność wymiany opon, gdy bieżnik staje się płytszy niż 1,6 mm. Zimą jest to jednak o wiele zbyt mała głębokość. Absolutne minimum to 4 mm, które zapewnia około 65% przyczepności. Im większy bieżnik, tym większa przyczepność dlatego warto monitorować jego parametry.

Rodzaje bieżnika

Bieżniki można podzielić na trzy rodzaje według ich wzoru: kierunkowy, symetryczny oraz asymetryczny. Bieżniki kierunkowe zapewniają dobrą stabilność i skuteczność hamowania. Ich zalety są szczególnie widoczne na mokrej nawierzchni. Bieżniki symetryczne są łatwe w produkcji, dlatego opony w nie wyposażone należą do najtańszych. Charakteryzują się wysoką wytrzymałością i najlepiej radzą sobie na miejskich, odśnieżanych drogach. Bieżniki asymetryczne projektowane są tak, aby zapewniać bezpieczeństwo jazdy zarówno po suchej, jak i mokrej nawierzchni.

Wiek opon

Data produkcji opony nie zawsze jest dobrym wyznacznikiem zużycia ogumienia. Liczy się również ilość przejechanych kilometrów, warunki, w jakich używane były opony oraz inne czynniki. Zazwyczaj jednak uważa się, że po 5 latach użytkowania warto co 12 miesięcy dokładnie sprawdzać ogumienie u specjalisty, który określi czy nadal nadaje się do jazdy. Po 10 latach zaleca się wymianę niezależnie od wskaźnika zużycia bieżnika i zewnętrznego wyglądu opony.

Oznaczenia opon

Oznaczenia opon to rozległy temat. Najważniejsze dane zawarte są w formacie 195/65R15. 195 oznacza w tym przypadku szerokość opony w milimetrach, 65 to procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości, R odnosi się do konstrukcji radialnej, a 15 mówi o średnicy obręczy wyrażonej w calach. Dalsze oznaczenia podają również informacje dotyczące innych rodzajów konstrukcji, maksymalnego nacisku, maksymalnej prędkości i innych. Ważny jest symbol M+S, który oznacza opony zimowe lub całoroczne nadające się na błoto i śnieg (mud and snow).

Ciśnienie powietrza w oponach

Różne modele samochodów potrzebują odmiennych wartości ciśnienia w oponach. Poprawne można sprawdzić w zaleceniach producenta pojazdu. Odpowiednie ciśnienie zmniejsza spalanie i wpływa na skrócenie drogi hamowania, dlatego warto o nie zadbać.

Najpopularniejsi producenci opon zimowych dla klas: premium, średniej, niskiej

Wśród najpopularniejszych marek opon zimowych odnaleźć można:

Opony zimowe klasa niska:
- Firemax
- Imperial
- Dębica
- Barum
- Nexen
Opony zimowe klasa średnia:
- Falken
- Uniroyal
- Hankook
- Kleber
- Fulda
Opony zimowe klasa premium:
- Yokohama
- Continental
- Michelin
- Bridgestone
- Nokian


Opony produkowane przez wymienione marki zbierają mnóstwo pozytywnych opinii. Na szczególną uwagę zasługują opony Nokian, które wyróżniają się nawet na tle innych rodzajów ogumienia w klasie premium.

Ceneo.pl stworzyło dla Państwa również specjalny ranking najlepszych opon zimowych. W kartach produktów odnaleźć można natomiast szczegółowe opinie zaufanych klientów. Wystawiane przez nich oceny są w pełni wiarygodne, dlatego ułatwiają podejmowanie decyzji.

Opony letnie w zimie

Opony letnie tworzone są ze specyficznej mieszanki gumowej, która twardnieje w niskich temperaturach. Ogumienie traci wtedy swoją przyczepność i wydłużona zostaje droga hamowania. Nawet jeśli zimą nie pojawia się śnieg, ale temperatury spadają do niskich wartości, to jazda na letnich oponach jest utrudniona i wiąże się z mniejszym bezpieczeństwem. Występować mogą także problemy z panowaniem nad autem. W związku z tym opony zimowe są świetnym rozwiązaniem dla każdego kierowcy.

Filtry
Tylko oferty
Cena
Producent
Szerokość
Profil
Średnica
    Pozostałe:
Indeks nośności
    Pozostałe:
    Pokaż wszystkie
Indeks prędkości
Opór toczenia
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Hałas zewnętrzny [dB]
    Pozostałe:
Zastosowane technologie
Rok produkcji
Lokalizacja sklepu
Pozostałe lokalizacje

Rekomendowane produkty

Artykuły eksperckie

Jaką farbę do zacisków hamulcowych wybrać? Poprzednie Następne
Kolorowe zaciski hamulców tarczowych to charakterystyczny element samochodów sportowych. Szczególnie pięknie prezentują się w towarzystwie dużych aluminiowych felg oraz ściśle wypełniających koła tarcz hamulcowych. Jeśli drzemie w tobie dusza majsterkowicza, bez trudu wykonasz takie zaciski samodzielnie. Podpowiadamy, jaka farba do zacisków hamulcowych sprawdzi się najlepiej.
Ranking kasków motocyklowych Poprzednie Następne
Jaki kask motocyklowy będzie najlepszy? Sprawdź nasz najnowszy ranking, a na pewno znajdziesz model dla siebie. Wybierz kask motocyklowy z Ceneo.pl
Smar ceramiczny i jego zastosowanie Poprzednie Następne
Unikalne właściwości smaru ceramicznego sprawiają, że okazuje się on niezastąpiony podczas konserwacji rożnego rodzaju urządzeń i elementów maszynowych. W codziennym życiu spotkają się z nim głównie właściciele samochodów, dla których jest on obowiązkowym elementem wyposażenia warsztatu. Przedstawiamy najważniejsze zalety oraz najczęstsze zastosowania smarów ceramicznych.
Jaki olej do skrzyni biegów? Wybieramy olej do skrzyni biegów manualnej i automatycznej Poprzednie Następne
Wymiana oleju do skrzyni biegów jest bardzo istotna. Zobacz, jaki olej do skrzyni biegów wybrać.
Jak wybrać olej do wspomagania? Poprzednie Następne
Dzięki układowi wspomagania kierownicy jazda samochodem jest nie tylko o wiele bardziej wygodna, ale również znacznie bezpieczniejsza. Aby jednak układ taki działał bez zarzutu, trzeba o niego odpowiednio dbać – oznacza to głównie uzupełnianie lub wymianę poziomu oleju. Przeczytaj, jak wybrać olej do wspomagania, kiedy należy go wymienić i w jaki sposób to zrobić.
Jakie żarówki samochodowe kupić? Rodzaje żarówek samochodowych Poprzednie Następne
Jakie żarówki samochodowe kupić? Zobacz rodzaje żarówek samochodowych dostępnych na rynku.
Oznaczenia na oponach – jak je czytać? Poprzednie Następne
Żeby idealnie dopasować ogumienie do pojazdu, trzeba wiedzieć, jak czytać oznaczenia na oponach. Zobacz najważniejsze oznaczenia na oponach i jak je odczytywać.
Skąd się biorą drgania kierownicy i jak je wyeliminować? Poprzednie Następne
Drżenie kierownicy podczas jazdy samochodem to powszechny problem. Przyczyna najczęściej jest prozaiczna, ale nie należy bagatelizować objawów. Niektóre z możliwych źródeł drgań mogą być bardzo niebezpieczne. Sprawdź, skąd biorą się drgania kierownicy i jak rozpoznać przyczynę.
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Ranking polecanych modeli Poprzednie Następne
Wybór dobrej jakości wycieraczek samochodowych ma ogromne znaczenie. Zobacz, jakie wycieraczki do samochodu będą najlepszym rozwiązaniem.
Jak przygotować auto do zimy? Poprzednie Następne
Sezon zimowy to dla wielu kierowców pasmo stresujących sytuacji. Słaba widoczność, wczesny zmrok, złe warunki drogowe — to wszystko sprawia, że łatwo o błąd na drodze. Sprawdź, jak przygotować auto do zimy, by poradzić sobie z każdą przeciwnością.

Opony zimowe - opinie

Polecamy

  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 72
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 72
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 72
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 71
Dodaj do ulubionych
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: A
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 69
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: A
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 71
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 71
Dodaj do ulubionych
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 69
  • Opór toczenia: E
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: E
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 69
  • Opór toczenia: E
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 69
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 72
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 73
Dodaj do ulubionych
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: A
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 69
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 69
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 72
  • Opór toczenia: E
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: E
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 71
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 71
  • Opór toczenia: E
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 72
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: A
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 71
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 69
  • Opór toczenia: E
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: E
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 70
  • Opór toczenia: E
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 72
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 69
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 69
Dodaj do ulubionych
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: A
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 69
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 72
Dodaj do ulubionych
  • Opór toczenia: C
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 68
  • Opór toczenia: B
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 72
  • Opór toczenia: E
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 71
  • Opór toczenia: B
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
  • Hałas zewnętrzny [dB]: 72