Koła dwumasowe i zamachowe

4,5 z 47500 opinii
Przeniesienie momentu obrotowego.
Silnik samochodowy poprzez spalanie paliwa wytwarza ogromną ilość energii, która wprawia w ruch tłoki. Te z kolei, swój ruch posuwisto-zwrotny przeradzają w ruch obrotowy za sprawą wału korbowego. Jest to podstawowa forma pracy samochodu, jednak żeby wprowadzić pojazd w ruch należy w jakiś sposób przenieść ów ruch obrotowy na koła pojazdu. Aby było to możliwe, inżynierowie skonstruowali koła dwumasowe i zamachowe, których zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego na inne podzespoły pojazdu, które mają ostatecznie za zadanie wprawić w ruch koła pojazdu, a tym samym umożliwić jego przemieszczanie się, a więc podstawową funkcję. Przeniesienie napędu z silnika na koła to proces dość złożony i bierze w nim udział wiele podzespołów pojazdu. Są to wcześniej wspomniane koła dwumasowe i zamachowe, skrzynia biegów i półosie napędowe, lub wał napędowy zależnie od tego, czy auto posiada napęd na przednie, czy tylne koła. Jedynie w napędzie na cztery koła, półosie i wał napędowy występują w pojeździe jednocześnie i współpracują ze sobą.
Czym dokładnie są koła dwumasowe i zamachowe.
Koła dwumasowe to element układu sprzęgła samochodowego, które to w gruncie rzeczy jest zabezpieczeniem w pojeździe. Jak sama nazwa wskazuje, sprzęgło prowadzi do sprzęgania i rozprzęgania koła dwumasowego z kołem zamachowym. Inaczej mówiąc ruch obrotowy wytworzony jeszcze w silniku, przenosi się dalej na koło zamachowe i następnie przez koło dwumasowe trafia do skrzyni biegów. Jego rozłączenie umożliwia zmianę biegu, a ponowne przyłączenie prowadzi do dalszego przenoszenia pracy silnika na skrzynie biegów. Jeżeli pedał sprzęgła jest wciśnięty, koło dwumasowe, a dokładniej tarcza sprzęgła nie jest sprzęgnięta z kołem zamachowym.
Samochody posiadają wiele podzespołów i układów, które współpracując ze sobą wprawiają pojazd w ruch. Bez tej współpracy nie byłoby możliwe to, co obecnie, a więc efektywne przemieszczanie się, transport dóbr, turystyka, globalny rynek. Pozornie skomplikowane idee, tworzą dzisiejszą rzeczywistość, w rezultacie okazując się całkiem prostymi rozwiązaniami, które często są niedostrzegane.

Tylko oferty
Cena
Marka
Model
Typ
Producent
Typ silnika
Typ samochodu
Jakość części (zgodnie z GVO)
Lokalizacja sklepu
Pozostałe lokalizacje

Artykuły eksperckie

Dobry prostownik samochodowy: jaki wybrać? Poprzednie Następne
W razie problemów z akumulatorem warto zaopatrzeć się w prostownik samochodowy. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę kupując prostownik oraz jakie modele dostępne na rynku są najlepsze.
Jakie żarówki samochodowe kupić? Rodzaje żarówek samochodowych Poprzednie Następne
Jakie żarówki samochodowe kupić? Zobacz rodzaje żarówek samochodowych dostępnych na rynku.
Jaki akumulator do samochodu? Rodzaje akumulatorów Poprzednie Następne
Tanie, wadliwe lub źle przechowywane akumulatory mają skróconą żywotność. Zobacz, jaki akumulator do samochodu wybrać, by posłużył ci jak najdłużej.
Co ile wymiana rozrządu? Wszystko, co musisz wiedzieć o wymianie rozrządu Poprzednie Następne
Wyjaśniamy, czym jest rozrząd w samochodzie, czym grozi jego uszkodzenie oraz jak często należy go wymieniać. Dowiedz się więcej!
Jak działa ogrzewanie postojowe? Poprzednie Następne
Jeżeli nie przepadasz za mrozem i nie masz ogrzewanego garażu, jednym z rozwiązań jest ogrzewanie postojowe. Zobacz, jak działa ogrzewanie postojowe.
Piszczący pasek: przyczyny, naprawa Poprzednie Następne
Wraz z nadejściem chłodniejszych dni w wielu samochodach pojawia się problem – piszczący pasek. Zobacz, skąd bierze się przeraźliwy pisk spod maski i jak mu zaradzić.
Tarcze hamulcowe: ranking TOP 10 Poprzednie Następne
Jakie tarcze hamulcowe wybrać? Sprawdź ranking najlepszych tarcz hamulcowych.
Jak wymienić klocki hamulcowe w samochodzie? Poprzednie Następne
Wymiana klocków hamulcowych nie jest trudna. Zobacz, jak wymienić klocki hamulcowe.
Najlepsze silniki benzynowe: ranking Poprzednie Następne
Szczególnie korzystnie wypadają silniki benzynowe, które są znacznie mniej szkodliwe dla środowiska, niż tracące na popularności motory wysokoprężne. Zobacz
Jak prawidłowo naciągnąć pasek klinowy? Poprzednie Następne
Ślizgającego się paska klinowego nie wolno ignorować. Zobacz, jak naciągnąć pasek klinowy.
Jaki olej silnikowy do diesla? Poprzednie Następne
Chociaż na Zachodzie liczba samochodów z silnikiem diesla się zmniejsza, w Polsce nadal cieszą się one dużym zainteresowaniem. Wiele osób ciągle ma takie samochody. Sprawdźmy, jaki olej jest najlepszy do silników diesla.
Wosk do samochodu: 4 polecane preparaty Poprzednie Następne
Nieskazitelna, lśniąca karoseria to bardzo istotna kwestia dla wielu kierowców. Nie tylko uszkodzenia mechaniczne, ale i czynniki atmosferyczne z czasem mogą sprawiać, że lakier wygląda mniej atrakcyjnie. Zobacz, jaki preparat wybrać.
Samochody do 25 tys.: TOP 10 najlepszych auta do 25 tys. Poprzednie Następne
Jaki samochód w cenie do 25 tys. zł można dostać na polskim rynku? Zobacz najpoplarniejsze auta do 25 tys.
Jak skutecznie odnowić felgi aluminiowe domowym sposobem? Poprzednie Następne
Usunięcie całego brudu myjką ciśnieniową lub szamponem samochodowym jest w zasadzie niemożliwe. Jak skutecznie odnowić felgi aluminiowe? Sprawdź!
Jakie auto do 20 tys.? 10 samochodów do 20 tys. Poprzednie Następne
Jakie auto do 20 tys. kupić? Zobacz polecane modele samochodów do 20 tysięcy złotych.