Głowice cylindrów CITROËN C4 Grand Picasso I (UA_)(2006.10 - 2013.12) - 1.6 THP 155(156 KM / 115 KW)

4,5 z 52802 opinii

Czym są głowice cylindrów?

Głowice cylindrów czyli elementy stosowane w silnikach spalinowych przede wszystkim w celu szczelnego zamknięcia przestrzeni komory spalania. W tym przypadku konieczne jest zastosowanie specjalnych uszczelek pomiędzy przestrzenią cylindra a głowicą, ponieważ nawet w przypadku perfekcyjnie spasowanej przylgni głowicy do cylindra nie uzyska się stu procentowej szczelności układu. Związane jest to z odkształcaniem się materiałów pod wpływem temperatury oraz dokręcenia śrub głowicy.

Jakie zadania spełniają głowice cylindrów?

Oprócz wcześniej wspomnianej funkcji zamknięcia przestrzeni roboczej cylindrów, głowica spełnia szereg innych funkcji. Jest to między innymi odbiór powstałego ciepła z bloku silnika poprzez uszczelkę i finalnie samą głowicę. Ponadto w praktycznie wszystkich silnikach czterosuwowych głowice posiadają otwory zaworowe, które doprowadzają powietrze do komory spalania oraz otwory zaworów wydechowych, które stanowią ujście spalin z silnika. Równie istotnym faktem jest to, że głowice cylindrów posiadają szereg specjalnych otworów oraz kanalików, których zadaniem jest przetransportowanie do góry krążącego w układzie oleju. Zastosowanie takiego rozwiązania wynika z konieczności smarowania wałka rozrządu, który będąc w ruchu wymaga ciągłego dostarczania odpowiedniego filmu smarnego w celu ochrony przed zatarciem. Dodatkowo oprócz kanalików stanowiących magistrale dla oleju, występują też otwory stanowiące wejście dla płynu chłodniczego, który opływając głowicę poprzez wspomniane kanaliki obniża temperaturę głowicy. Dodatkowo w głowicy znajdują się nagwintowane otwory przeznaczone do montażu świec żarowych w przypadku silnika diesla oraz świec zapłonowych, gdy głowica zamykać będzie blok silnika benzynowego.

Materiały oraz produkcja

Głowice otrzymywane są poprzez odlewanie stopów takich jak aluminium lub żeliwo. Ze względu na specyfikę pracy oraz obciążenia działające na głowicę, powinna być ona wykonana z ogromną precyzją oraz dokładnością. Wszelkie wady powstałe podczas odlewu mogą mieć wpływ na przedwczesne osłabienie materiału z którego wykonana została głowica, a w konsekwencji do jej pęknięcia lub uszkodzenia.

Obsługa

Zasadniczo obsługa głowicy polega na okresowej wymianie uszczelki oddzielającej ją od cylindra oraz przestrzeganiu kilku zasad np. dokręcania śrub mocujących głowicę w odpowiedniej kolejności i wyłącznie przy zastosowaniu klucza dynamometrycznego oraz dolewania płynu chłodniczego tylko przy wystudzonym silniku.

Silniki i osprzęt
Tylko oferty
Cena
Producent
Jakość części (zgodnie z GVO)
Typ samochodu
Typ silnika
Marka
Model
Typ
Lokalizacja sklepu
Pozostałe lokalizacje

Artykuły eksperckie

Czyszczenie EGR. Najczęstsze objawy i przyczyny awarii Poprzednie Następne
Jak działa EGR, jak go wyczyścić i jakie są przyczyny awarii? Zobacz, co musisz wiedzieć o czyszczeniu EGR.
Wymiana uszczelki pod głowicą. Przyczyny awarii, objawy i naprawa Poprzednie Następne
Pęknięta uszczelka pod głowicą – ta diagnoza brzmi niczym wyrok. Czy rzeczywiście trzeba się jej tak obawiać? Wyjaśniamy, czym jest uszczelka pod głowicą, jakie są objawy uszkodzenia, dlaczego jest tak ważna oraz jak wygląda jej wymiana.
Intercooler. Co to i jak działa? Poprzednie Następne
Twój silnik nagle stracił moc lub zaczął spalać większe ilości benzyny? Sprawdź intercooler! To element, który w dużej mierze wpływa na osiągi silnika. Zobacz, co to jest i jak działa intercooler.
Poduszka silnika. Objawy uszkodzenia poduszki pod silnikiem Poprzednie Następne
Trudno o bardziej niepozorny i niedoceniany element samochodu niż poduszka silnika. Sprawdź, jakie są objawy zużytej poduszki pod silnikiem i jak ją wymienić.
Co ile wymiana rozrządu? Wszystko, co musisz wiedzieć o wymianie rozrządu Poprzednie Następne
Wyjaśniamy, czym jest rozrząd w samochodzie, czym grozi jego uszkodzenie oraz jak często należy go wymieniać. Dowiedz się więcej!
Jak prawidłowo naciągnąć pasek klinowy? Poprzednie Następne
Ślizgającego się paska klinowego nie wolno ignorować. Zobacz, jak naciągnąć pasek klinowy.
Piszczący pasek: przyczyny, naprawa Poprzednie Następne
Wraz z nadejściem chłodniejszych dni w wielu samochodach pojawia się problem – piszczący pasek. Zobacz, skąd bierze się przeraźliwy pisk spod maski i jak mu zaradzić.
Najlepsze silniki benzynowe: ranking Poprzednie Następne
Szczególnie korzystnie wypadają silniki benzynowe, które są znacznie mniej szkodliwe dla środowiska, niż tracące na popularności motory wysokoprężne. Zobacz
Numer części: 422 0226 10Uproszczony numer części: 422022610Numery OEM (Oryginalny Producent Sprzętu):BMW 11 33 7 532 046BMW 11337532046BMW 11 33 7 559 797BMW 11337559797BMW 11 34 7 556 422BMW 11347556422BMW 7 559 797BMW 7559797CITROËN 0903.J6CITROËN 0903J6PEUGEOT 0903.J6PEUGEOT 0903J6
Wymiar gwintu: M 10Skok gwintu [mm]: 1,5Długość [mm]: 150,5Rozmiar gwintu 1: M 8Skok gwintu 1 [mm]: 1,25Długość 1 [mm]: 95,3Rozmiar gwintu 2: M 8Skok gwintu 2 [mm]: 1,25Długość 2 [mm]: 35Kształt łba sruby / nakrętki: zewnętrzny Torxbalení: 1
Numer części: 100187Uproszczony numer części: 100187Numery OEM (Oryginalny Producent Sprzętu):CITROËN 0249.E6CITROËN 0249.E7CITROËN 249.E6CITROËN 249.E7PEUGEOT 0249.E6PEUGEOT 0249.E7PEUGEOT 249.E6PEUGEOT 249.E7MINI 11 12 7 552 074MINI 11 12 7 572 851