Co jeść, by szybko schudnąć?

Każdy organizm jest inny i w inny sposób reaguje na dostarczany mu rodzaj pożywienia. Warto o tym pamiętać, decydując się na rozpoczęcie diety. Produkty na odchudzanie nie zawsze idą w parze z tym, co dobre dla naszego organizmu. Na czym więc skupić swoją kulinarną uwagę podczas stosowania diety odchudzającej?

 Dlaczego tyjemy?

To pytanie doczekało się już wielu odpowiedzi, ale równie dobrze można zadać je samemu sobie. Złe nawyki żywieniowe, siedzący tryb życia i nieregularne spożywanie posiłków — wszystko to sprawia, że może nam przybywać kilogramów. Niestety, otyłość nie jest dziś rzadko występującą chorobą.

Jeden z lekarzy pracujących w Nutrition Obesity Research Center na University of Alabama w Birmingham, David B. Allison, twierdzi, że problem otyłości jest widoczny w każdym kraju na świecie.

Zauważając sytuację w Polsce, trudno nie zgodzić się z tym twierdzeniem. Dzieci już od najmłodszych lat zamiast biegać z piłką, siedzą przed komputerem, a polecane im superprodukty często nie dają zadowalających efektów.

Nic więc dziwnego, że problem otyłości dotyka coraz większą liczbę dzieci. Ponadto przetworzone jedzenie, nazywane często śmieciowym, i gotowe półprodukty, które coraz częściej pojawiają się w naszych kuchniach, sprawiają, że powszechna otyłość w społeczeństwie może być tylko kwestią czasu. Z pomocą może zawsze przyjść dieta odchudzająca.


Czy to działa?

Dieta odchudzająca przybiera wciąż nowe formy i każdy może wybrać z nich coś dla siebie. Jednak odchudzanie się na własną rękę nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. Wiele diet, które znajdziemy chociażby na stronach internetowych, nie uwzględnia indywidualnego zapotrzebowania organizmu na dane produkty i propaguje tzw. superprodukty na odchudzanie.

Ważne jest więc, aby dietę rozpoczynać pod okiem specjalisty dietetyka. Efekt jojo to tylko jeden z rezultatów stosowania restrykcyjnych diet. Osoby, które się na nie decydują, zaczynają wysyłać organizmowi informację o tym, że niedługo może zabraknąć mu energii. 

Wtedy, wbrew wszystkiemu, a zwłaszcza naszemu postanowieniu utraty wagi , można zauważyć znaczący jej przyrost. Czy jednak jakieś diety odchudzające działają? Oczywiście, ale tylko te, które są dopasowane do potrzeb naszego organizmu.

Produkty na odchudzanie

Na rynku istnieje wiele superproduktów, które mają zagwarantować nam doskonały wygląd oraz szybką utratę wagi. Niestety wiele z nich to mieszanki chemiczne, które mogą siać w naszym organizmie spustoszenie. Wiele osób korzysta jednak z tego typu pomocy, nie mając świadomości, co może im grozić.

Oczywiście efekty mogą być zauważalne dość szybko, ale mogą być także wynikiem choroby czy niedoboru składników odżywczych, których przecież nasz organizm tak bardzo potrzebuje. Istnieją jednak superprodukty, które są zdrowe dla naszego organizmu, ale trzeba wiedzieć, jak prawidłowo je dobierać. Nie każdy może pozwolić sobie na przygotowywanie potraw zgodnie z zasadą zdrowego gotowania na parze czy na codzienne przygotowywanie sałatek i innych zdrowych produktów. Dlatego też suplementy diety oraz inne produkty na odchudzanie mogą w takiej sytuacji wydać się niezastąpione.

Zwróćmy jednak uwagę na to, aby produkty te były pochodzenia naturalnego, a nie chemicznego. Tego typu naturalne substancje nie tylko pomogą nam w walce ze zbędnymi kilogramami, lecz także uchronią przed niechcianym efektem jojo. Nie będziemy jednak cieszyli się tak dużym spadkiem wagi, jakim mamią nas producenci chemicznych supeproduktów, ale przecież — jak twierdzą dietetycy — potrzeba czasu, aby nasz organizm zaczął przystosowywać się do nowych nawyków żywieniowych.

Nie próbuj szybko chudnąć!

Szybka utrata wagi to marzenie niejednej osoby. Naukowcy podkreślają jednak, że wiele badań nad otyłością prowadzi do bardzo zaskakujących wniosków. Osoby, które są otyłe i zdecydowały się na drastyczne diety i stosowanie niesprawdzonych produktów na odchudzanie, mogą odczuwać skutki uboczne.

Jak pokazują wyniki badań, znaczne różnice w wadze spowodowane odchudzaniem mogą być bardziej niebezpieczne dla organizmu niż sama nadwaga. Dietetyk Monika Gackowska przekonuje także, że sformułowanie „szybko schudnąć” kłóci się z założeniami zasad zdrowego odżywiania. Dlaczego tak się dzieje?

— Szybko można jedynie wyjałowić organizm pod względem jakościowym — z witamin, minerałów i niezbędnych składników — ostrzega Gackowska. Dieta odchudzająca to jedno, ale najważniejsze jest racjonalne podejście do utraty zbędnych kilogramów.

Odchudzanie jako proces

Tak wiele mówi się na temat zmiany stylu życia oraz nawyków żywieniowych. To nie dietetyczne mity, lecz fakty, które osoby chcące się odchudzać powinny sobie wziąć do serca. Odchudzanie to proces długofalowy i musi trwać dość długo, aby organizm nie został doszczętnie zniszczony.

Dlatego też tak ważne są konsultacje z lekarzem lub dietetykiem przed podjęciem decyzji o zastosowaniu diety odchudzającej. Dieta powinna zostać dopasowana do indywidualnych potrzeb organizmu i uwzględniać jego zapotrzebowanie na energię.

— Słowo dieta kojarzy nam się z czasowymi wyrzeczeniami, do momentu osiągnięcia wymarzonego efektu. Jeśli nie zmienimy swojego podejścia do jedzenia (które nie tylko zaspokaja głód, lecz także jest cennym paliwem dla ciała i umysłu), codziennych nawyków żywieniowych, zawartości lodówki i zakupowego koszyka — efekt sinusoidy gwarantowany — ostrzega Monika Gackowska.

Uważaj na te produkty!

Lista produktów, na które powinniśmy uważać, decydując się na stosowanie diety, jest dość długa. Unikanie ich sprawi jednak, że osoby, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów, poczują wielką różnicę. Jakich produktów należy się więc wystrzegać?

W naszym codziennym menu powinny pojawić się produkty, które dobrze tolerujemy (nie wywołują problemów trawiennych). Jeśli zależy nam na redukcji masy ciała, naszym wrogiem jest cukier (także pod postacią zbóż, wyrobów mączno-cukierniczych, soków owocowych i napojów), a sprzymierzeńcem dobry tłuszcz — tłumaczy Monika Gackowska.

Oczywiście jednym z największych błędów związanych z odchudzaniem jest unikanie posiłków, ich nieregularne spożywanie i oczywiście podjadanie. Słodkie przekąski oraz sztuczne produkty na odchudzanie to zmora zarówno dietetyków, jak i osób odchudzających się. Uczucie głodu możemy też ograniczać przez wspomniane już regularne posiłki, które nie są zbyt obfite. Oczywiście pamiętajmy o produktach, które powinny natychmiast zniknąć z naszego codziennego menu.

 

Czy uda mi się szybko schudnąć?

Odpowiedź na to pytanie jest oczywista i wcale nie tak optymistyczna dla osób, które cierpią na nadwagę. Schudnąć można w ciągu dłuższego czasu, ale za to wsłuchując się w to, co mówi nam nasz organizm. Nie dajmy się złapać w pułapki szybkiego odchudzania, bo tego typu dieta odchudzająca może być dla nas bardzo niebezpieczna. Ważne jest też to, aby zamiast wciąż liczyć kalorie, zacząć prowadzić naprawdę zdrowy styl życia i wprowadzać w życie nowe nawyki żywieniowe.

Diety restrykcyjne oraz tzw. turbodiety czy naszpikowane chemią superprodukty nie są dobrym rozwiązaniem, a dietetycy zawsze będą przed nimi przestrzegać. Zwróćmy też uwagę na produkty na odchudzanie, ich skład oraz działanie. Nie dajmy się zwariować i powoli przyzwyczajajmy organizm do zmian, które chcemy wprowadzić. Takie działania poskutkują nie tylko lepszym samopoczuciem, lecz także upragnioną utratą wagi. 

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły